Pop op het Doek editie 2 – De Nivonwerkgroep Popmuziek

Wanneer:
7 november 2020 @ 14:00 – 22:00
2020-11-07T14:00:00+01:00
2020-11-07T22:00:00+01:00
Contact:
De Nivonwerkgroep Popmuziek
Pop op het doek editie 2
Beste Plaatjes Draaiers en andere muziekliefhebbers. Het programma van Pop op het Doek editie 2 is rond en ziet eruit als volgt:
14.00 : Gebouw open
14.30 : ‘All You Need Is Ca$h (The Rutles) /Reg. Eric Idle, Gary Weis/ Muziekmockumentary /1978/Engeland /76 min.
16.15 : ‘Amazing Grace’ /Reg. Sydney Pollack, AlanElliot/Muziekdocumentaire /VS/87min.
18.00 : Eten
19.30 : ‘Inside Llewyn Davis’/Reg. Ethan en Joel Coen /Drama,muziek/2013/VS/110 min.
‘Live Aid’ 50 jaar. Benefiet concert 1985.
(Doorlopend)
Platenhoezententoonstelling
Over de films:
 ‘All You Need Is Ca$h’ (The Rutles). 
De eerste documentaire over de opkomst en ondergang van Rutland’s pre-fab four, Ron, Dirk, Stig en Barry : The Rutles. Met onvergetelijk archiefmateriaal, ondermeer van optredens in Che Stadium en in de Ed Sullivanshow. Hits als ‘Ouch!’, ‘Love life’, ‘Get up and go’ en ‘Hold my hand’ baren veel opzien.
Sterren als Paul Simon en Mick Jagger vertellen over de invloed van The Rutles op de muziek en hoe zij in de jaren zestig de wereld veranderden. Blueslegende Blind Lemon Pie staat in een exclusief interview stil bij hoe de blues van groot belang was voor The Rutles.
O ja, er is ook wat humor.
‘Amazing Grace’.
In januari 1972 neemt Aretha Franklin  ‘Amazing Grace’, het meest succesvolle gospelalbum allertijden, op in de New Temple Missionary Baptist Church in Los Angeles. Van dit album gaan twee miljoen exemplaren over de toonbank.
Nooit eerder zijn de filmopnames van deze historische avonden vertoond aan het publiek.Tot deze documentaire uit 2018.
De jonge regisseur Sydney Pollack (‘The shoot horses don’t they?’ ‘Out of Africa’)
kreeg de opdracht om de twee opnamesessies met livemuziek te filmen.
De techniek om livemuziek te filmen is hij echter niet machtig. De documentaire haalde het witte doek niet en bleef op de plank liggen totdat producer Alan Elliott in 2018 zich over de opnamen ontfermt en er deze prachtige muziekfilm uit destilleerde.
Geen parade aan pratende hoofden, die op hun oude dag met rode wangen een roemruchte gebeurtenis uit het verleden nog eens oppoetsen. Wat je ziet is ‘the real thing’ met alle zweet en emoties zoals het in januari 1972 plaatsvond en die zelfs Mick Jagger devoot ter kerke deed gaan.
Neem pepermunt, waaier, Boldoot en een zakdoek mee want het beloofd een warme middag te worden.
 ‘Inside Llewyn Davis’. 
Geen beter vermaak dan leedvermaak. Inside LIewyn Davis zou een treurige film zijn wanneer de hoofdpersoon niet zo’n onsympathieke hufter zou zijn die ook nog eens heel middelmatige liedjes maakt. Het geeft de kijker de gelegenheid zich vrijelijk te verheugen in alle door LIewyn zelf aangewakkerde tegenslagen die hij in slechts één week te verstouwen krijgt. Hij bezit een beperkt talent maar acht zichzelf een groot kunstenaar. Hij parasiteert op zijn vrienden, om ze vervolgens te schofferen en, zoals een vriendin hem tijdens een ruzie toevoegt: ‘Alles wat jij aanraakt verandert in ellende’. Het verhaal speelt zich af in 1961. Het tijdsbeeld van rokerige folkclubs waar de electrische gitaar nog lang niet wordt getolereerd, want volksmuziek, wordt gezien als een onverdorven, authentieke cultuur, is feilloos getroffen. Voeg daarbij de perfecte, droogkomische dialogen met zijn volmaakt neergezette lotgenoten en je ziet een film die naar meer smaakt. Gelukkig hebben Joel en Ethan Coen inmiddels een lange reeks prachtfilms op hun conto vaak gedecoreerd met fijne muziek. Een streling voor oog, oor en lachspier.
‘Live Aid’ 50 jaar. 
Lang verhaal kort.
Jarenlange droogte, burgeroorlogen en voedseltekorten leiden begin jaren tachtig tot een massale hongersnood, die aan honderdduizenden mensen in Ethiopië het leven kost.
Na het zien van een indringende documentaire daarover slaan Bob Geldof (Boomtown Rats, grootste hit : ‘ I don’t like Mondays’ ) en Midge Ure (UltraVox, grootste hit: ‘Vienna’) de handen in één en schrijven het kerstlied ‘Do they know it’s Christmas?’ om geld in te zamelen.
Zo’n beetje alle muzieksterren uit Groot Brittannië van die tijd zingen mee. Het plaatje wordt een groot succes. Amerika tennist de bal terug met het door Michael Jackson en Lionel Richie geschreven ‘We are the World’. Zelfde opzet nog groter succes.
Die feiten doen bij Bob Geldof het idee rijzen om een grootschalig concert te organiseren dat in het Wembley Stadium (Londen, Groot Brittannië ) en het Robert F. Kennedy Stadium (Philadelphia, USA)
moet gaan plaatsvinden. Op zaterdag 13 juli 1985 is het zover. Het benefiet concert wordt rechtstreeks over de wereld op televisie uitgezonden in duurt 16 uur!
Wat namen: Status Quo, Sting, Bryan Ferry, Brian Adams, U2, David Bowie, Dire Straits, the Pretenders, Elton John, Madonna, Tom Petty, Neil Young, Eric Clapton, Bob Dylan, Tina Turner.
Queen geeft het beroemdste optreden uit hun carrière (integraal te zien), dat model stond voor de succesvolle Muziekfilm van 2 jaar geleden.
Phil Collins trad ’s ochtends op in Wembley vloog in een Concorde naar Amerika en trad ook daar op. We vonden dat indertijd niet gek. Net als we niet raar opkeken van Groot Haar, Schoudervullingen en De Bandplooibroek.
Zaal 1 is zaterdag 3 oktober een tijdmachine die je naar 13 juli 1985 voert. Zonder tussenstops.
‘Platenhoezententoonstelling’. 
Een kunstvorm die door de opkomst van de cd ten grave is gedragen is de LP hoes. Het formaat van de hoes (31cm/31cm) en de grote oplages deed ontwerpers watertanden. Dat had prachtige resultaten tot gevolg.
Om met Koot en Bie te spreken : ‘Helaas, helaas voorbij die tijd’.
Maar 3 oktober even niet want we vertonen een selectie platenhoezen uit diverse collecties die ons ter beschikking zijn gesteld.

Datum : Zaterdag 3 oktober 2020 /14.00 tot 22.00.

i.v.m. coronamaatregelen is dit evenement verplaats naar zaterdag 7 november 2020.

Plaats : Nivon-gebouw. Dirk Smitsstraat 76, Rotterdam 
De toegang is vrij maar deze coronatijd dicteert een minder vrijblijvende aanpak dan we gewend waren. Laat via ajsmilde59@gmail.com even weten of je komt en of je wel of niet van de maaltijd (kosten 3 euro) gebruik wil maken.
Graag tot 3 oktober! uhhhh 7 november!
De Nivonwerkgroep Popmuziek